16 januari 2009

Äntligen en god nyhet för bilindustrin

Jag ska köpa mitt livs första bil. Och jag behöver hjälp.

Min kravspecifikation är ganska blygsam. Femdörrars, bränslesnål, driftsäker och helst inga utsläpp mer än möjligtvis vattenånga. Eftersom jag är helt ointresserad av bilars eventuella prestigevärde spelar det ingen roll vad det är för symbol på motorhuven eller hur snabb den är på tyska motorvägar.

Efter att ha granskat facklitteraturen (och tummat något på mina krav) har jag några tankar om tänkbara bilmodeller:

Toyota Yaris
Kia Cee'd
Skoda Fabia
Ford Fiesta
Någon av alla tusentals Golf-modeller
Kanske en Citroën
Inte en Opel

Är det någon av bloggens läsare som har några erfarenheter kring dessa modeller? Tips på andra? Eller rentav en bättre begagnad bil till salu? I så fall kommer jag gärna förbi och sparkar på däcken, som ett led i min kvalitetsgranskning.

Förutom evig tacksamhet kan jag även fresta med en Spotify-inbjudan till den som kommer med det bästa biltipset. Skriv i kommentarsfätet här nedan!

4 kommentarer:

Jeroen sa...

Bäst driftsäkerhet i gänget brukar Toyota ha. Kia ska vara bra men bullrar en hel del. Skoda är numera en del i VW-koncernen och gör bra bilar till vettigt pris. Dock är servicen inte känd för att vara den bästa. Peugeot 207 och 307 är annars ett tips. Finns nog ett antal begagnade, eller i flexifuel-utförande ifall du ska köpa ny. Vi hade en Fiat Punto som som gick som tåget, kanske ett tips annars.

Numera kör vi japansk kombi. Funkar fint så här långt, ta i trä.

Dr Wannabee sa...

Kör toyota yaris för den ingår i vår bilpool. Inte så mysig, det låter skrälligt och den är plastig. En annan bil jag kör i poolen är en wolkswagen golf. den känns mkt trevligare.

Kan inget om bilar tyvärr, går bara på känsla.
Att vara med i bilpool är både miljövänligt och ekonomiskt. :)

Christian Carrwik sa...

Tack för tipsen! Det blev en Yaris (med lite upphottad motor) tillslut.

Den lille blåe raketen är nog värd ett eget inlägg så småningom.

Sakira sa...


wow this is amezing website try more apk , spotify premium apk zippy