07 april 2008

Flyget som är billigare än gratis

Gratis flygbiljetter som reklamtrick har vi ju hört talas om.

Men att i praktiken få betalt för en flygresa är något helt annat.

Jag har just bokat en resa till Chicago i höst och återigen blivit påmind om galenskapen i flygbranschen.

Under ett skov av klimatångest utforskade jag möjligheten att ta tåget till Köpenhamns flygplats i stället för att flyga den otroligt fåniga sträckan Göteborg-Köpenhamn. Att dessutom kunna byta fem timmars väntan på en trist flygplats mot en tågtur genom Skåne i höstfärger gjorde inte alternativet sämre.

Som så ofta annars fick visheten ge vika för snålheten. Fast i just det här fallet skyller jag på flygbolagens underliga priskalkyler.

Att flyga Göteborg-Köpenhamn-Chicago t/r med SAS alla sträckor visade sig vara 726 kronor billigare än att resa direkt Köpenhamn-Chicago t/r med samma flighter. Trots att det innebär fyra extra starter och landningar samt några hundralappar till i flygskatt.

Med sådan prissättning spelar det ingen roll hur mycket subventioner och skatteunderstöd järnvägen får. Det är svårt att konkurrera med resor som är billigare än gratis.

Till SAS försvar ska sägas att de underliga priserna beror på att jag var osolidarisk nog att boka via en amerikansk resebyrå och inte via flygbolaget. Jänkarna var 2432 kronor billigare för exakt samma biljett. Samma tider, samma villkor, samma snåla bonussystem.

Av en händelse presenterade SAS i dag planer på ett nytt sparpaket. ”SAS måste tjäna mer - snabbt”, skriver Dagens Industri.

Bara jag som ser en fantastisk affärsmöjlighet här ovan?

Inga kommentarer: