15 september 2008

Den förlösande faktorn

Jag sover på dagarna och sätter barn till världen på nätterna.

För en gammal nattuggla som jag är det toppen att vara placerad på förlossningen nattetid.

Det är dessutom stärkande att se fullt friska och glada människor på ett sjukhus efter att ha ägnat större delen av de senaste fem åren åt allt som kan gå fel i kroppen. Ett par nätter till så har jag positiv målskillnad, precis som Stieg Larssons romanhjälte Dr Jonasson.

Trots allt känns det lite underligt att vara student igen efter att ha jobbat som doktor. Liksom under tidigare kurser måste vi få signaturer i ett litet häfte efter varje placering, så att ingen ska fuska sig igenom utbildningen. Jag har liksom många av mina kursare under sommaren utfärdat intyg som gör att folk får pengar utan att arbeta, skrivit ut en hel del narkotika och vårdat folk mot deras vilja. Det betyder dock inte att jag är betrodd att ta ansvar för min egen utbildning – tänk om jag fuskar och hoppar över en förmiddag hos uroterapeuten eller står över ett par kejsarsnitt? Förtroende är bra, kontroll är bättre.

***

Läser i Expressen att Emma Pernald, prins Carl Philips flickvän, har en stor passion för apor. ”De är precis som vi människor”, säger hon. Ibland är det lite för enkelt för komiker att hitta nya uppslag.

***

Jag vet att jag inte borde skriva detta – men när jag såg rubriken ”Abnorm bjudning” i schemat tänkte jag först ett något gigantisk kalas.

***

Snart dags att resa till Chicago. Tips? Skriv en rad.


Inga kommentarer: