01 september 2007

Till sjöss med havets stadsjeep

I Göteborg är det poppis att lufta däcken på stadsjeepar som en slags protest mot deras miljöpåverkan.

Om aktivisterna hade attackerat den flytande motsvarigheten med samma teknik skulle min lördagsutflykt med RIB blivit inställd med kort varsel.

Förkortningen utläses rigid inflatable boat och precis som sina kusiner på land drar de ohemult mycket bränsle, är sällan till någon praktisk nytta och för dessutom ett himla oväsen.

Till skillnad från stadsjeepar är de däremot roliga att åka med. Att iklädd flytoverall susa fram i 40 knop någon halvmeter från vattenytan när det blåser tio meter per sekund är garanterat häftigare än att åka Volvo XC90 i asfaltsdjungeln.

Turen startade vid Operan långt inne Göteborgs hamn och den sympatiske skepparen, en blond yngling med dyr klocka och misstänkt inlandsdialekt, guidade mig och de fyra övriga passagerarna genom hamninloppet och dess sevärdheter.

Precis som i de flesta andra turistguidningar var det siffror och ååååh-framkallande bonusinformation som var tricket.

När skepparen pekade på vad som påstås vara världens enda flytande parkeringshus sade han:
– Det är till salu för 56 miljoner kronor. Det är ganska mycket det!

När vi passerade bananpiren:
– I Sverige äter vi sju bananer per sekund. Det är ganska mycket det!

När vi mötte danmarksfärjan Stena Jutlandica:
– Den tar 2000 passagerare. Det är ganska mycket det!
Med tillägget:
– Den är i Danmark på 3,5 timmar. Det är inte så mycket! Och det går att åka ännu snabbare med höghastighetsfärja!

Turen gick mot Vinga och norra skärgården som badade i sensommarsol. Tyvärr var det svårt att fotografera eftersom vi översköljdes av ljummet saltvatten med jämna mellanrum. Därför är bilden här intill tagen med båten vid kaj. I bakgrunden skymtar motorn med 225 hästkrafter.

Det är ganska mycket det!

Inga kommentarer: