30 mars 2008

Korneal lattice-dystrofi typ II (Meretojas syndrom) - en översikt

Jag vet, rubriken på detta inlägg lockar inte direkt till läsning.

Vilket är synd, eftersom jag ska ägna de kommande månaderna åt att skriva ett arbete med just denna titel.

Ett tag övervägde jag att låta min tabloida tvillingsjäl namnge arbetet. Det hade onekligen piggat upp de medicinska arkiven med en titel typ ”Ulla, 68, mystiskt sjuk” eller ”Jag blev blind på vänster öga på grund av inlagring av amyloida proteiner i hornhinnan”.

***
Veckans överlägset bästa beslut var att inte vara hemma i fredags kväll. När jag kom hem i natten noterade jag 20 missade samtal från telefonörer som ville rösta på finalen i Let's Dance men i stället hamnade hos mig. Vi hörs nästa säsong! Eller inte.

***
Mer på temat folk-som-hittar-mig-men-hamnat-fel: Jag fick just en inbjudan till den intressanta konferensen ”Avfall 2008”, 1-2 april i Linköping. Förhoppningsvis beror inbjudan mer på att kollegerna på avloppstidskriften Cirkulation har en snarlik adress än på innehållet i denna blogg.

***
Till sist lite fotboll: Kalmar FF:s bloggande mittfältare Henrik Rydström säger i Expressens bilaga inför Allsvenskan att han ”är som en gläfsande tax”. Tips till motståndarna: satsa på höjdbollar, undvik varje försök till tunnel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du fortsätter skriva om Meretojas syndrom på denna sida. Tre i min släkt (alla från Finland) lider av denna sjukdom. Jag fattar inte vad det innebär.
/Zoega