20 mars 2008

Tenta är bättre än sommarlov

Jag har hört många olika anledningar till varför folk väljer att studera till läkare.

En av de mer udda är att läkarprogrammet är den utbildning som har flest sommarlov. Och sommarlov är ju toppen, så varför inte.

Men jag vill passa på att göra reklam för en helt annan anledning att studera till läkare: Det stora antalet tentor.

Under elva terminer hinner man med att tentera allt från molekylär cellbiologi till benbrott och körkortslagstiftning.

De flesta som har studerat på högre nivå känner nog igen den härliga känsla som infinner sig efter en genomförd tenta. Jag brukar vara bland de första att lämna in tentan för att därefter cykla hemåt i hög fart, stanna för att köpa en tidning, sätta på en skiva med Håkan Hellström (jag lyssnar aldrig på honom annars) och därefter dammsuga hela lägenheten. Och sedan känna mig lite skyldig eftersom jag inte har något att plugga de kommande dagarna.

Eftersom jag i dag avslutade kursen i psykiatri inser jag att ovanstående beteende tyder på hypomani och det är ju inte riktigt sunt.

Därför valde jag att efter dagens tentamen promenera hemåt i maklig takt, äta lite rökt lax med hovmästarsås, dricka en liten burk Löwenbräu importerad från Grekland (klockan var inte ens 12 - hoppas att socialstyrelsen inte läser detta!) och därefter somna på soffan.

Om man läser tillräckligt mycket i psykiatriboken hittar man ett par diagnoser som passar in även på ovanstående beteende - men det struntar jag i för tillfället.

Det är ju snart sommarlov.

2 kommentarer:

KatBat sa...

Det kallas livskvalité! Det du gjorde efter psyktentan. Helt rätt.

Anonym sa...

Ha! Jag omges av fler psykiskt sjuka nu än vad du kommer göra under hela sommaren. (Och då kommer ändå jag att vara hemma...)