03 februari 2009

Hudkrämarna försöker igen - till ännu högre pris

Nya upptäckter inom bioteknologi ger stora framsteg i kampen mot rynkor och åldrande hud” är ännu en fantastisk rubrik från företaget som gav oss mirakelpillret Dermavito.

Den här gången har de ändrat några bokstäver i produktens namn och lanserar ett piller och en kräm mot rynkor under namnet Dermasee. Precis som i reklamen för Dermavito hänvisar de till en studie av den norske kemisten Erling Thom, publicerad i samma
vetenskapliga annonsblad som Dermavito-studien.

Av en ren händelse har Dermasee-studien exakt samma antal deltagare, utformning och resultat som Dermavito-studien. Inte så konstigt, eftersom det är precis samma studie de hänvisar till. Erling Thom har nämligen bara publicerat en anti-rynkstudie i den tvivelaktiga tidskriften Journal of International Medical Research. De
nya upptäckter som reklamen hänvisar till är alltså inte nyare än att de redan använts som reklam för ett annat preparat från samma företag. Mer om studien finns i mitt tidigare inlägg (och de följande kommentarerna) om Dermavito.

Dermasee uppges innehålla ett ämne kallat Matrixyl. Enligt reklamen har ämnet i
upprepade kliniska studier i bland annat Frankrike” visat sig stimulera bildandet av kollagen, som bidrar till hudens elasticitet. Några referenser till dessa studier finns inte i reklamen.

En sökning i den medicinska artikeldatabasen Pubmed ger dock en träff på matrixyl ”, fast då är studien tysk och inte fransk. Studien, med 20 deltagare, är utförd på kvinnor som strålbehandlats för bröstcancer och slutsatserna är alltså inte automatiskt överförbara till kosmetiska anti-rynkkrämer. Resultatet? Kräm med matrixyl visade sig vara både dyrare och sämre än traditionella krämer, åtminstone i denna speciella grupp.

Vad skiljer då Dermasee från Dermavito? Utan tillgång till innehållsförteckningen är det förstås svårt att säga något säkert om det. Men eftersom säljaren hänvisar till samma studie är det ingen vågad gissning att de båda preparaten har en hel del gemensamt. En innovation är dock att Dermasee finns både som kräm och tablett - vilket framsteg!

De som nappar på erbjudandet om ett ”gratis” provpaket Dermasee (för 79 kronor) och vill fortsätta med kuren får betala totalt 2304 kronor för ett halvårs förbrukning. I sammanhanget framstår alltså Dermavito som rena fyndet, eftersom ett halvår med ”superpillret” blott kostar 1414 kronor.

I väntan på att Erling Thom ska färdigställa en jämförande studie mellan de två preparaten finns bara en säker vinnare: Krämarna som säljer skräpet.

28 kommentarer:

Christian Carrwik sa...

Och som ett slags ironiskt bevis på svagheterna med annonsering baserad på nyckelord så syns just nu reklam för Dermasee på min blogg.

Ah.

Anonym sa...

Haha! Klockrent!

Tack för en bra artikel. Undrade just vad de var/är för skojare. Man kanske skulle tipsa "Plus" i SVT.

Tove Fridén sa...

Takk for to grundige og gode artikler om Dermasee/Dermavito! Jeg skriver selv om disse produktene, men har konsentrert meg mest om den måten de selger produktene på - ved å "fange" folk som lar seg lokke til å prøve dem. Har prøvd å gi gode råd om hvordan folk skal komme seg ut av fellen.
I senere artikler skal jeg passe på å lenke til deg, for å belyse også den mer vitenskapelige siden av saken!

Anonym sa...

Detta är samma företag som gör bantningspillret nushape. Alltid denna Erling Thom som står för studierna. Storkunder hos aftonbladet är dom dessutom. Där har dom marknadsfört sina produkter senaste halvåret med stor annons. Anmärkningsvärt att aftonbladet låter en sån uppenbar bluff hållas. Stackars satar som går på detta...

asbjørn hulaas sa...

Hei!
Hyggelig me internordisk kontakt. Som du vet har vi blogget en del om Nuform/Dermasee/Dermavito, etc som fortsetter å bombe oss med annonser for sine piller.
Vi prøver igjen, med en mer ironisk vinkling:
http://buldr.no/2009/05/13/banebrytende-forskning-viser-hvor-lett-det-er-a-loppe-fete-og-rynkete/
"Loppe" betyr å rane/stela på norsk...

Anonym sa...

Tack för klargörande artikel. Nu annonserar de på Facebook.
Var finns den grupp vetenskapligt kunniga som granskar alla dessa produkter. Obagis, Akademiklinikens, Boots osv.
Billie

Anonym sa...

Uppskattar dina eftersökningar och är tacksam att sådana som du finns för att motverka tilltro till produkter som Dermasee! Å vem fasen är Kjell Nödtvedt som sägs skriva artikeln/annonsen...?

Anonym sa...

Tja, jag är en idiot som gått på snacket med deras piller.

Jag vill bara be er att göra som jag och anmäla faanskapet till förslagsvis konsumentverket.
Tjata här hjälper tyvärr inte även om det lindrar.

Anonym sa...

Vad än som påstås här, kan jag som användare av Dermavito bara konstatera att produkten faktiskt fungerar! Och om jag i så fall råkar vara unik i det fallet eller inte, är inte så intressant för mig att spekulera kring, så länge den fungerar och jag är nöjd. (Nej, jag är verkligen inte köpt av Dermavito att göra detta inlägg, men debatten här behöver nyanseras och vem är bättre att nyansera den än någon som faktiskt använder produkten och ser resultat av den!?).

Annelie sa...

Hej
Jag använder (å säljer) NU SKIN å de haren revolutionerande anti-ageing produkt ageLOC som kommer att lanseras på marknaden i Oktober å de HAR funnit ungdomskällan å tagit patent på den. De står även bakom den fantastiska "Galvanic Spa II" -hemma SPAmaskinen som gör ansikts lyft på 10 min utan smärta. NU SKIN har 130st topp forskare på sin lönelista. De tål att granskas på djupet. de har funnits på marknaden sen 1984 å de är registrerade på NY Börsen. de har 100% naturliga ämnen i sina produkter ökologiskt odlade örter. En av forskarna är Paul Alan Cox (Sean Connory gjorde rollen som Cox i Medicinmannen) å det va Cox egen Djungel/regnskog som användes i "Jurassic Park". Han har även blivit personligen inbjuden av sveriges kung Carl XVI Gustav för att hålla föreläsning. Jag å min familj använder numera bara NU SKINs rena produkter - undersök gärna allt runt NU SKIN å du kommer bli positivt imponerad =)
du når mej på annelieflodin@hotmail.com
alla produkterna kan du se på
www.annelieflodin.mynuskin.com
(detta är inte spam bara upplysningar om ett fantastiskt företag som jag tror de flesta är intresserade att få veta om)

Christian Carrwik sa...

Ungdomskälla! New Yorkbörsen! Jurassic Park! Sean Connery! Kungen! Det här låter fantastiskt! Tack för dina upplysningar om detta fantastiska företag!

A. sa...

Haha, en sinnessjuk analfabet från landsorten har kommenterat din blogg!!!

Anonym sa...

Om du är så säker på din sak, så föreslår jag att du visar en riktig bild på dig och inte en animerad bild. Ett bra sätt att verka seriös i allafall. Dr Erling Thom som står för forskningen kring dermasee visar stolt upp sitt nylle på deras hemsida. Tycker jag verkar MYCKET mer seriöst än denna bloggsida! Det finns MÅNGA andra märken som säljer kollagen tabletter och matrixyl 3000. Man får juprova och se omdet ger resultat, annars så fortsätter man ju inte betala.
Väldigt konstigt att alla dessa säljer och producerar medlen om de skulle vara helt verkningslösa, tycker Ni inte???
Här är DR.Erling Thom:
http://www.dermasee.no/no/dermasee/dr_-erling-thom/

MVH Axel

Adrian sa...

Bilden på Dr Erling Thom visar en ganska rynkig man. Han litar uppenbart inte på sin egen produkt.

Janus sa...

Man kan prova gratis och bestämma sig för om man vill köpa eller ej. På http://www.provagratis.se hittar du dermasee och andra skönhetsprodukter som du kan prova gratis.

Beställ först o gnäll sen isåfall!

Christian Carrwik sa...

Tack för ditt reklaminlägg, Janus! Gratis betyder även här 79 kronor, så det är ännu en bluff.

Anonym sa...

Det är frakten som kostar,krämen och tabletterna är gratis.

Anonym sa...

Oavsett om produkterna håller eller inte så är Nuforms försäljningsmetoder rent kriminella ! Googla runt lite på Nuform och hitta hur många som helst som inte kan avbryta "avtalet".
Hörde nyligen att denna kontraktsmetod inte kommer vara OK längre. Tydligen har det gått upp ett ljus för herrar lagmän att detta är ett kryphål.

Kommer själv polisanmäla Nuoform !

Anonym sa...

Jøss.. skal si dere er negative alle sammen. Selv skal jeg nå bestille Dermasee antirynketabletter om igjen. Jeg hadde en pause men ser at de hadde effekt og savner de. Man må bare være litt tålmodig og bruke de noen uker før man ser resultatet. Du blir ikke rynkefri men rynkene blir faktisk "mykere" og huden bedre det er det ikke tvil om. Hilsen fra Norge

Fredrik sa...

Företaget bakom nuskin etc är ett pyramidspel, därav en del personer fanatiska försvar av produkterna, de har satsat stora pengar själva och spelet måste rulla på.

Anonym sa...

jag såg ett program en gång där dom frågade Donald Trump om han skulle bli pank hur skulle han göra för att lyckas igen han sa networ marketing . jag är inte medlem på nu skin än men jag har haft en demonstration på min salong för ageloc som jag blev helt förbryllad över jag trodde att jag va me på en tv shop reklam resultatet som min anställd fick på fem min skulle inte nån annan kräm åstadkomma på flera år . jag har börjat göra behandlingen på salongen o har bara fått wow .jag fattar inte va det är me folk på den här bloggen rena skämtet jag ger altid allt en chanse om det inte funkar jag fortsätter inte men i det här fallet är nuskin en prio ett för mig o 79 kr för en sån fantastisk produkt är GRATIS .

Unknown sa...

Vilket skämt, så mycket tomtar samlade på en och samma plats/Dan

Unknown sa...

Fredrik, du har absolut ingen aning om Nuskin! Ett seriösare företag är svårt att hitta. Ta reda på lite fakta innan du hasplar ur dig en massa lögner.

Martin sa...

Charlotte/Dan: Fredriks kommentar är en lysande sammanfattning av MLM-företag med pyramidstruktur - som Nuskin.

Jag hävdar följande:

1. den som går in i Nu Skins pyramid, betalar en hög startkostnad och därefter en löpande månadskostnad och sedan förväntar sig att bli rik på egna medlemsvärvningar kommer i över 99.9% av fallen att kamma noll.

2. Nu Skins produkter - bra eller inte - är helt underordnade i sammanhanget och endast till för att legitimera pyramidspelet som annars skulle vara olagligt.

Du får gärna förklara varför jag har fel.

Anonym sa...

Personliga åsikter om MLM i all ära. Ett tips är ändå att läsa på om denna distributionskanal som globalt omsätter 750 miljader kronor. Det finns en bok skriven av bl. Evert Gummesson, professor i företagsekonomi vid Stockholms Universitet. Boken heter Direktförsäljning - en affärsmöjlighet i tiden". Vill även göra en korrigering av en felaktighet i inlägget från Martin, Nu Skin har inte några startkostnader. Rekommendationen är att köpa ett produktpaket, för att själv ha erfarenhet av de produkter man ska sälja. Det är dock inget krav.

Mim sa...

Jag har då aldrig hört talas om ett pyramidspel som ligger på New York Börsen och som har högre kreditvärdighet än Coca Cola. Och som har vunnit flera utmärkelser i affärsvärden. Och som har 75 forskare anställda. Som har kommit mycket längre i sin genforskning någon annan i hela i hela världen. Eller?

Max sa...

Vore intressant att som utomstående se vad Martin faktiskt jobbar med. Många gånger är det egna företagare som jobbar ihjäl sig eller folk som har chefer över sig som har svårt att se att MLM är framtidens arbetssätt. eller har jag fel?

Anonym sa...

Jeg leter og leter. Savner tablettene Dermasee nå Dermavito. Jeg er syk i huden min og ble bra av de tablettene. Haifinnebrusk og diverse annet finnes i de. Jeg leter videre.. Si meg hvorfor er du så interessert i å boikotte Nuform? Er det av personlige grunner? Og hvorfor kan du ikke fremstå med bilde???