14 februari 2008

Alla onda bor tydligen i Stockholm

Med tanke på att jag tycker att Fleknes och ”Mike Bassett: England Manager” är exempel på stor underhållning så är min trovärdighet som filmtipsare låg.

Trots det kan jag inte låta bli att kommentera att jag har lyckats se två - TVÅ! - svenska filmer de senste två dagarna.

Första filmen, ”Ping-pongkingen”, får fyra av fem taxvalpar i betyg av mig. Övriga bedömare ger den så goda recensioner att citaten på filmaffischerna för ovanlighetens skull omfattar hela meningar och inte bara lösryckta ord tagna ur sitt sammanhang. Rekommenderas, om inte annat för att filmen ger möjlighet att se snö så här i sportlovstider.

Den enskilde medborgaren” av Claes Eriksson håller inte samma klass. I min ungdom var jag stor beundrare av Galenskaparna/After Shave men på senare år har intresset svalnat. Kanske beror det på att jag lärde känna dem som humorgrupp med inslag av samhällskritik medan de numera allt mer framstår som samhällskritiker med inslag av humor. Åtminstone när storebror Claes Eriksson får bestämma, de övriga i gruppen verkar mest intresserade av att göra kommersiell krogshow med avdragsgill moms.

Filmen utspelar sig i en icke namngiven stad men som vanligt är det mesta filmat på västkusten. Det lyckliga paret pussas i Göteborg och en originell biljakt med golfbil är filmad i Ljungskile. Däremot tyckte Eriksson att man behövde resa till Stockholm för att filma ett antal exteriörscener med filmens skurk, den känslokalle direktören Stig Roxby (Örjan Ramberg). Onda kapitalister passar tydligen inte in i Göteborgs stadsbild - är man elak hör man hemma i Stockholm!

En rolig detalj är att den lokal i södra Guldheden som är bank i filmen användes för samma ändamål i succéserien ”En himla många program” för snart 19 år sedan. Då var lokalen bank även i verkligheten, i dag är den kontor för ett fastighetsbolag. I både filmen och tv-serien blir banken utsatt för ett rånförsök som stoppas av en karaktär spelad av Anders Eriksson. Om detta är en passning till minnesgoda tittare eller uttryck för bekvämlighet i jakten på inspelningsplatser låter jag vara osagt. Betyg: två taxvalpar.

(De som noterar tidpunkten för detta inlägg inser att jag förbereder mig väl inför morgondagens föreläsningar om sömnstörningar. Hyggligt att lägga dem på eftermiddagen!)

Inga kommentarer: