14 juli 2007

Hej Victoria! Grattis på födelsedagen!

Vi är nästan lika gamla, du och jag. Jag firade min 30-årsdag för knappt två veckor sedan med en hallontårta. Som tur var kom varken Idol-Måns eller Sanna Nielsen till mitt firande men jag hoppas att de förgyller din dag.

Henke Larsson var inte heller här när jag fyllde år, men han hade gärna fått komma. Vi hade kunnat snacka en hel del om fotboll och om det hade blivit långtråkigt så har jag ganska många Kalle Anka-pocketar att låna ut. Gillar du också Kalle Anka, Victoria?

Jag läste att du precis har tagit examen från UD:s diplomatprogram. Det verkar vara en intressant utbildning, om jag var några yngre och hade rätt akademisk bakgrund hade jag kanske också sökt dit. Å andra sidan är det inte säkert att jag hade klarat inträdesprovet – jag hade till exempel bara fyra av sex rätt på frågan där man ska placera rätt museum i rätt stad. Det måste ha varit skönt för dig att få bli antagen utan att göra det kluriga provet!

Ibland tänker jag på hur jobbigt det måste vara att vara kronprinsessa. Till exempel att inte ha samma rättigheter som andra svenskar. När du blir statschef måste du ju till exempel vara kristen och bekänna dig till den lutherska läran. Jag är konfirmerad i Svenska Kyrkan men valde att gå ur kyrkan så snart jag blev myndig. Synd att inte du kan göra det! Om inte annat så sparar man en slant i kyrkoskatt på att inte vara medlem. Det kan bli långt över tusen kronor per år om man har en hygglig lön!

En annan sak som måste vara jobbig är att ständigt vara påpassad av journalister. En gång var jag utsänd för att rapportera om dig, det var när du var på ett bröllop i Nederländerna för några år sedan. Jag tror inte att du kommer ihåg mig, men jag och en fotograf stod vid avspärrningarna utanför kyrkan precis när du gick in. Fotografen tog några bilder men jag fick tyvärr inte ställa några frågor. Jag skrev en artikel ändå, hoppas att det inte gjorde något. Typiskt journalister att skriva om folk utan att ens ha pratat med dem!

När du tar över efter din pappa hoppas jag att du fortsätter att göra reklam för Sverige och hjälper våra företag att lyckas i utlandet. Det hade nog inte varit många som köpt Volvo-bilar och telefonväxlar från Ericsson om inte ni hade varit så duktiga på marknadsföring! Ni gör ett jättejobb när ni representerar Sverige och visar hur moderna vi är i vårt land!

Nu har jag skrivit tillräckligt långt, hoppas att du inte tröttnade.

Återigen, grattis på 30-årsdagen från mig!

PS. Jag råkade visst skriva ”du” i mitt brev. De flesta brukar skriva så, hoppas att det är okej för dig också!

PS2. Om du startar en blogg så kan vi byta länkar med varandra!

Inga kommentarer: